Tomos

Tomos, industrijsko poduzeće sa sjedištem u Kopru. Tomos je kratica naziva Tovarna motornih koles Sežana. Začetci sežu u 1954., kad je po prvoj zamisli bila predviđena gradnja tvornice u Sežani. Iste je godine donesena odluka o gradnji tvornice u Kopru, koji je postajao glavnim industrijskim gradom u slovenskoj Istri, te je trebao nove mogućnosti za zapošljavanje stanovnika obale i zaleđa. 

 

Godine 1955. počeli su se sastavljati prvi mopedi, skuteri i motorni bicikli, najprije po licenci austrijske tvornice Steyr-Daimler-Puch, a početkom 1960-ih razvijen je vlastiti proizvodni program. Najprije su se proizvodili osobito dvotaktni motori zapremine 50 cm3 i proizvodi s takvim motorima (motorni bicikli, ugrađeni i izvanbrodski motori, motorne crpke, manji poljodjelski strojevi). Godine 1962. utemeljen je Zavod za tehnične in ekonomske raziskave, koji se poslije razvio u suvremeno opremljen Inštitut Tomosa, koji je sudjelovao u mnogobrojnim pronalascima i patentima što su omogućili vlastitu proizvodnju za zahtjevna inozemna tržišta. Poslije stečaja 1989. Tomos je otkupila Splošna Banka Koper i utemeljila holdinško poduzeće Group Tomos. Od travnja 1998. postalo je sastavni dio Holdinga Hidria i danas je opet stabilno poduzeće. Bavi se proizvodnjom i prodajom motornih dvokolica, dijelova za dvokolice te dijelova namještaja. Robni znak Tomosa poznat je cijelom svijetu. Udio izvoza u prihodu predstavlja 87%, a glavna izvozna tržišta su države EU i SAD. Tvornica se proteže na 23 000 m3 proizvodne površine. Upošljava 500 radnika (poč. 1970-ih bilo ih je 4000). Tomos je od utemeljenja do početka 1980-ih imao važnu ulogu u popularizaciji motociklističkog sporta (Gilberto Parlotti) u zemlji i na motociklističkim utrkama u inozemstvu. Dugo je godina bio i značajan nositelj industrijskog razvitka grada i okolice.

LIT.: B. Brovinsky, Motorji iz Kopra, Ljubljana 1999.
Igor Jurinčič, Istarska enciklopedija
Posljednja promjena: 1. 2. 2005., IE