glazbeno školstvo u Puli u vrijeme Austro-Ugarske
Nakon što su u Istri 1849. podržavljene sve škole, svećenici koji su do tada podučavali narod nastavili su s podučavanjem glazbe unutar crkve. Glazba se podučavala i u osnovnim i nekim srednjim školama u obliku redovite nastave, tečajeva ili privatnih lekcija.
Godine 1906. otvara se u Puli Gradska glazbena škola, 1913. Scuola Accademica di musica, a nakon toga i privatne glazbene škole te se povećava ponuda privatnih glazbenih lekcija. Za vrijeme Prvog svjetskog rata škole prekidaju s radom pa se ponovno otvaraju 1918.
Gradska glazbena škola nastaje 1906. kako bi se poboljšala kvaliteta svirača u pulskom glazbenom društvu 'Società orchestrale polese'. Do 1915. djelovala je neprekidno devet godina, a radom je nastavila 1918. Nastava je obučavala svirače gudačkih instrumenata (violina, viola, violončelo i kontrabas), puhačkih instrumenata (drvene i limene) i svirače glasovira. Učenici škole su najmanje jednom godišnje održavali javni, svečani koncert u kazalištu Politeama Ciscutti, čime su podizali ugled škole i nastavnika. U Puli nije bilo dovoljno stručnih kadrova za sve predmete pa svi nastavnici u školi nisu bili diplomirani stručnjaci. Međutim, objavljivani programi koncerata i podaci da je škola sudjelovala na raznim natjecanjima govore u prilog tome da je rad nediplomiranog osoblja bio kvalitetan. Tako postoji podatak da je 1910. školu vodio kvalificirani profesor i 12 specijaliziranih nastavnika (npr. Karlo Fabris, Anton Saitz, Wanda v. Posarelli, Alfred Martinz).
Glazbenu školu Scuola Accademica di musica utemeljio je Giulio Smareglia 1913. i postao njezin ravnatelj. Bila je organizirana po nastavnim programima konzervatorija u Beču i Milanu te drugih poznatih glazbenih škola. Škola je bila konzervatorijsko-individualnog tipa, nastava se održavala na talijanskom i njemačkom jeziku, a obuhvaćala je pouku iz glasovira, violine, viole, violončela, harmonije, solo pjevanja, kontrapunkta i kompozicije te teoriju glazbe, solfeggio parlato i solfeggio cantato, glazbeni diktat, povijest i estetiku glazbe, sviranje a prima vista i zborsko pjevanje. Sadržavala je pripremnu nastavu za početnike (instrument, solfeggio i osnove teorije) te dodatno usavršavanje za polaznike koji su se pripremali za državni stručni ispit. Nastavni plan je bio raspoređen na ukupno šest godina - tri niža i tri viša razreda. Kao dokazi kvalitete djelovanja škole svjedoče stručno nastavničko tijelo, činjenica da se nastava odvijala na dva jezika, ozbiljnost u radu i godišnji izvještaj škole koji je sadržavao uvod, popis nastavnika, tekst statuta, pravilnik o dužnostima učenika, nastavni plan, kroniku škole, statističke podatke o učenicima, popis fonda glazbene biblioteke, popis učenika i obavijesti o upisima za sljedeću školsku godinu. Nastava se odvijala u prostorijama na adresi tadašnje Via Carducci 23 (danas Istarska ulica). Školske godine 1913./14. bila su upisano 43 polaznika, a 1914./15. broj se udvostručuje na 78. Nakon treće godina djelovanja, trud učenika i nastavnika prekinula je ratna evakuacija grada. Zadnji dostupni podatak nakon evakuacije koji ukazuje na daljnje djelovanje je obavijest da se škola ponovno otvara 1918. s istim predmetima i istim voditeljem - G. Smareglijom.
Privatnu glazbenu školu ''Giuseppe Tartini'' u Puli utemeljio je 1907. Cornelius Borzi, nastavnik glazbe s diplomom milanskog konzervatorija. U njoj je bila organizirana nastava violine, glasovira, pjevanja, harmonije, kontrapukta, fuge i kompozicije. Nakon evakuacije, postoji podatak da je u prosincu 1919. škola ponovno započela s radom pod nazivom Gradska glazbena škola „Cornelius Borzi".
Stručne osobe i amateri koji su željeli honorarno zaraditi više ili izbjeći plaćanje državnih obveza, podučavali su glazbenu nastavu u obliku privatnih sati. Poduku iz glasovira, citre, pjevanja, violine i pripreme za državni ispit nudili su putem novina Polaer Tagblatt.
Glazbeno - školsko djelovanje u Puli u razdoblju između 1861. i 1916. godine bilo je vrlo značajno za daljnji glazbeni razvoj grada Pule.
*natuknica je nastala u sklopu projekta „Studenti kreiraju Istrapediju“
Komentari
Trenutno nema objavljenih komentara.
Ostavi komentar