Vozila

Vozila, kopnena prijevozna sredstva. Prva slika vozila u Istri nalazi se na situli iz Nezakcija, koja potječe iz V. st. pr. Kr., a očito je da su ih Istrani poznavali i prije. Iako legenda o Argonautima kaže da su prenijeli brod Argo od Vrhnike do Mirne, pretpostavlja se da su ga rastavili i prevezli na kolima. Rimljani su u okviru pošte Cursus publicusimali više vrsta vozila: cursus velox, cursus tordigradus, carrocia dormitoria, carrus, clabule, birote

Premda podataka za srednji vijek nema, a ceste su bile u lošem stanju, pretpostavlja se da se promet vozima odvijao iz unutrašnjosti do morskih luka te među naseljima, posebice kada su išli na sajmove. Poštanske su se kočije kretale glavnim prometnim pravcima. Kvalitetni vozovi pojavili su se tek u XIX. st., kad su kovači počeli dobivati željezo iz pulskoga Arsenala i na željeznici. Od XIX. st. Istrom je vozilo mnogo vrsta vlakova, s više vrsta lokomotiva. Gorske lokomotive rabljene su zbog velikih uspona na pojedinim relacijama. Na Pulskoj pruzi bila je najpoznatija teretna parna lokomotiva serije 28 (austrijska 80) i putnička lokomotiva 03 (austrijska 109). Za Porečku prugu konstruirana je posebna lokomotiva serije P. U prometu je također bilo više vrsta vagona: obični drveni, luksuzni spavaći, poštanski, bagaljaje za prijevoz prtljage, vagoni carskog i plavog vlaka i dr. Parne lokomotive zamijenjene su 1936. na Riječkoj pruzi talijanskim elelektričnim lokomotivama breda. Velik napredak bio je uvođenje dizelskih motornih vlakova serije 812, šinobusa,1969. te ubrzo poslovnih vlakova Mercedesove serije 711 i dizelskih lokomotiva Đure Đakovića, serije 642. Titov vlak vozile su njem. dizelske lokomotive Sutjeska, Dinara, Kozara i Neretva. Od 1904. do 1953. u Puli, Opatiji i Piranu vozili su tramvaji, ugl. austr. proizvodnje. Prvo modernije cestovno vozilo bicikl u Istri se pojavio u drugoj polovici XIX. st., a motocikl i automobil potkraj XIX. st. Poštanski autobusi počeli su voziti 1907. Danas se po istarskim cestama voze prometala iz gotovo cijeloga svijeta. Željeznicom po Pulskoj pruzi voze Fiatovi motorni vlakovi i španjolske dizelske lokomotive. Na Riječkoj pruzi prometuju talijanske električne lokomotive te poljski i njemački motorni vlakovi, a na Koparskoj pruzi francuske električne lokomotive.

Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.

Ostavi komentar

* Slanjem komentara prihvaćate Pravila obrade Vaših osobnih podataka (e-mail i IP adresa). cancel reply


Slučajna natuknica

Parenzana