S 14. međunarodne regate u daljinskom veslanju u Limskom zaljevu/kanalu, (fotografija vlasništvo Glasa Istre, snimio Milivoj Mijošek), 2011.

veslanje

Veslanje, sport na vodi u kojem natjecatelji povlačenjem vesala kroz vodu pokreću regatni čamac s namjerom da brže od drugih čamaca prijeđu regatnu stazu.

Utrke čamaca (regate) održavaju se na plovcima omeđenim vodenim stazama dužine 2000 m u ravnoj liniji za muškarce, odnosno 1000 m u ravnoj liniji za žene, dok su juniorske staze 1500 m, odnosno 600 m. Postoji akademsko (klasično) veslanje i veslanje u kajacima i kanuima. Kolijevka akademskoga veslanja je Engleska, odakle se proširilo u Europu i Sjevernu Ameriku. Među utemeljiteljima Međunarodne federacije (FISA) bio je Jadranski veslački savez, osnovan 1889. u Trstu, u kojemu su članovi bili i veslački klubovi Adriatico iz Poreča i Pietas Iulia iz Pule. Prvi je utemeljen 20.IX.1885.; predsjednik je bio Benedetto Polesini, tajnik Antonio Zelco. Prvu pobjedu izvojevali su osmercem Quarnaro na regati u Trstu 1887. U Poreču je 1886. utemeljena i nautička udruga Istria s 30-ak veslača, koja se ubrzo spojila s Adriaticom. Nakon II. svjetskog rata preimenovan je u Veslački klub Mirna, poslije Partizan.

Veslački klub Istra utemeljen je pod imenom Società Nautica Pietas Iulia 1886. u Puli. Od 1905. imao je sjedište u Veslačkom domu s hangarom na rivi. Klub je imao veslačku i jedriličarsku sekciju (jedriličarska sekcija imala je sjedište na Vergaroli), a prvi vlasnik i predsjednik bio je Natale Vareton. Veslačka sekcija imala je čamac Epulo te kombinirani čamac na vesla i jedra Faveria. Klub je prvi put nastupio 1.VII.1887. na regionalnoj regati u Trstu i osvojio treće mjesto. Na petogodišnjicu inicijative za utemeljenje kluba (16.VIII.1891.) priređena je regata u Fažanskom kanalu. U isto je vrijeme (nepoznat je točan datum) u Puli započeo djelovati Veslački klub Serenissima, čiji su članovi bili radnici i sitni obrtnici. Djelovao je do 1930. a potom je pripojen klubu Pietas Iulia. U početku svoga djelovanja veslački klubovi u Puli uglavnom su imali rekreativno--natjecateljsku narav i do 1930-ih nisu imali većih ambicija. No tada se od toga elitnoga sporta počelo tražiti da opravda svoje postojanje, pa su se zaredale regate u organizaciji kluba, a s njima i uspjesi i širenje zanimanja za veslanje. Veslački klub obnovljen je 1947. kao Sportsko društvo Proleter s veslačkom sekcijom u prostorijama Veslačkoga doma te s novim plovilima. Već potkraj 1947. veslanje se osamostalilo u zaseban Veslački klub Jadran i tako se naziva do 1949., kada dobiva ime Viktoria. Klupski prostori su obnovljeni i povećani dogradnjom još jednoga hangara, a još jedan hangar dograđen je 1987. Od 1954. naziva se Istra. U poslijeratnom razdoblju klubom su predsjedali Franko Rustija, Mladen Marušić, Pero Bogunović, Slavko Ružić, Josip Frgačić, Slavko Telismanović, Aleksandar Jovanović, Mento Mentović, Josip Zimet, Mladen Šostar, Valentin Poljak, Lems Jerin, Josip Tomašić, Aleksandar Račić, Donald De Gravisi i Dragan Stanković. Od 1947. treneri su bili Giordano Giurina, Tomo Grego, Dario Marchi, Vladimir Šestan, Valter Turković, Boris Tučić, Ticijan Komparić, Sanja Vermezović i Elvis Orbanić. Najuspješniji veslač kluba bio je Vlado Nekora. Kroz klub je u proteklih 120 godina prošlo više tisuća mladića i djevojaka, a danas ima 125 aktivnih članova. Raspolaže s 25 suvremenih čamaca, od kojih su dva osmerca. Zauzima 8. mjesto među 32 hrvatska veslačka kluba. Najzapaženije rezultate trenutno postižu regatni veslači: Dino Kranjc, Marko Iskra, Sandro Bjelogrlić, Ada Pervan, Maja Šimonović, Anja Svećarovski i Paola Ipsa. Školu veslanja vodi Bernard Rovis, a sekcija veterana ima 25 aktivnih članova.

U Rovinju se 1886. sastao Inicijativni odbor za utemeljenje veslačkoga kluba pod nazivom Patria. Inicijativu je podržao klub Adriatico, čiji su veslači toga dana doveslali s jednom posadom iz Poreča do Rovinja. Vlasti nisu dopustile registraciju kluba pod tim imenom, smatrajući ga nacionalističkim. Rovinjski veslači su se ipak okupljali, nabavljali rekvizite i trenirali, ali nisu nastupali na regatama do 1907., kada je utemeljen Club Nautico Arupinum. Prvu pobjedu klub je odnio na regati u Portorožu, gdje su njegovi juniori osvojili prvo mjesto u joli s kormilarom. Poslije II. svjetskog rata ponovno je utemeljen 1953., a 1957. promijenio je ime u VK Lim. Velike uspjehe klub je imao na hrvatskim i jugoslavenskim natjecanjima 1950-ih i 1960-ih, osobito njegujući žensko veslanje (sestre Rosana i Luciana Tomišić, Lidia Sponza-Martinčić i dr.). Najpoznatiji treneri kluba bili su: Angelo Fagarazzi, Mario Batistela, Slavko Bronić, ujedno i utemeljitelj suvremenog Arupinuma, Ivan Martinčić, Savo Kukulj, Lidia Sponza-Martinčić i Sanja Vermezović. Danas klub ima oko 60 članova, ima plovni park od 13 regatnih čamaca, a predsjeda mu Ivetta Volčić Žufić.

Veslački klub Medulin utemeljen je 30.VI.1998. u Medulinu na inicijativu Palmira Lorencina, koji je bio i prvi predsjednik. Veslači dolaze uglavnom iz redova učenika OŠ »Dr. Mate Demarin«. Prvi trener bio je Vladimir Šestan, a danas je Mladen Pavelić. Klub ima oko 30 članova, od toga na regatama do kategorije juniora nastupa 20-ak. Većina natjecatelja pohađa Osnovnu školu Dr. Mate Demarina s kojom su 2006., 2007. i 2008. zauzeli prvo mjesto u Istarskoj županiji. Posebice njeguje natjecanja na županijskim i republičkim školskim prvenstvima, te na kadetskom i mlađejuniorskom veslanju. I Klub se postupno oprema i sada ima 8 čamaca i 3 veslačka simulatora.

http://www.vk-medulin.hr/

http://www.vk-istra.hr/

http://www.rovinjsport.com/klubovi/index.asp?IDKlub=21

Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.

Ostavi komentar

* Slanjem komentara prihvaćate Pravila obrade Vaših osobnih podataka (e-mail i IP adresa). cancel reply


Slučajna natuknica

Biciklizam