filmski festivali i smotre

Filmski festivali i smotre, manifestacije čiji se začetak u Istri dogodio kada je Salvatore Spina prikazao vlastiti film Od Pule do Divače – komična scena u jednom kupeu II. klase i još nekoliko filmova 1906. u puljskoj Politeami Ciscutti.

Kako bi gledatelje privukao u svoj kinematograf, Spina im je preporučio da na ulaznici zaokruže naslov filma koji procijene najboljim i tako ga nagrade. To je vjerojatno bila i prva nagrada gledateljstva.

Godine 1954. održan je prvi filmski festival u Puli, jedan od najstarijih europskih i svjetskih filmskih festivala, a 1966., također u Puli, Međuklupski autorski festival amaterskog filma (MAFAF).

U Oprtlju se 1996.–2000. održavao godišnji trodnevni festival na otvorenome Vikend u Oprtlju. Osnovali su ga glumac i producent Igor Galo (koji mu je bio i ravnateljem) i njegova kuća Histria film. Održavao se ispred crkve sv. Jurja te prikazivao hrvatske, slovenske i talijanske filmove, među kojima autorske reprize i nova ostvarenja.

U Motovunu je 1999. pokrenut petodnevni godišnji Motovun film festival (MFF). Osnivači su mu bili Istarska županija, redatelj Rajko Grlić kao umjetnički ravnatelj, producent i ravnatelj Boris T. Matić te Mike Downey i Igor Mirković, kasniji ravnatelj MFF-a. Festival je potrajao do 25-og izdanja, u srpnju 2023., kada je pod imenom Cinehill preseljen u Gorski kotar.

U Poreču je 1988. pokrenut međunarodni natjecateljski Festival turističkoga filma, kojemu je organizatorom bio Albino Sinožić, tadanji tajnik Turističkoga saveza Skupštine općine Poreč. Organiziran je tri puta u hotelu Pical: na prvoj manifestaciji bilo je prijavljeno 19 sudionika, na drugoj 22, a na trećoj 29 sudionika iz isto toliko zemalja. Festivalski žiri (Lubomir Jakeš, Terry D. Grosset, Mladen Jurdan, Milomir Marinović, Kojo Chinbuach, Ivan Cury i Franco Palma) ukupno je dodijelio 25 nagrada. Prvi pobjednik kojemu je pripao Grand prix Poreča (nagrada u obliku dvaju stiliziranih borova, rad likovnog umjetnika Đanina Božića) bio je izraelski film Impression redatelja Ilana Eldada. Festival je ukinut uglavnom zbog velikih troškova i nedovoljna zanimanja publike.

U Poreču je početkom 1990-ih njegov svojevrstan nasljednik bio Spring Charming, odnosno Charming Ten, proljetna i ljetna desetodnevna revija najgledanijih filmova, koju je organiziralo Pučko otvoreno učilište, čiji je tadašnji ravnatelj Drago Orlić bio i pokretač te manifestacije, a nešto ranije i revije 6 dana YU filma. Porečko Pučko otvoreno učilište bilo je 2011. i pokretač Porečdoxa, međunarodnog festivala dokumentarnog filma, koji se održava svake godine početkom studenog.

Reprizne filmske revije održavale 1980-ih u Puli (s reprizom beogradskoga FEST-a). Reprize Pulskog filmskog festivala održavale su se u Pazinu, gdje se dodjeljivala i nagrada Ruža Pazinke, te u Labinu i Rovinju.

Nakon što su zatvorene gotovo sve kinodvorane u Puli, skupina entuzijasta je u Istarskom narodnom kazalištu 1992. pokrenula Art-kino s autorskim revijama talijanskih, čeških, španjolskih, poljskih i slovenskih autora. Godine 1994. tzv. art-program prerasta u Kinoteku Istarskoga narodnoga kazališta, koja priređuje i programe određenih kinematografija (slovenske, poljske, francuske) – prvi joj je program bio prikazivanje filmova Pedra Almodóvara.

Od 2000. Zajednica Talijana u Rovinju u suradnji s Talijanskom federacijom filmskih prikazivača tijekom ljeta na otvorenome organizirala je Dane talijanskog filma. Sličnu je reviju tijekom 2003. bila pokrenula i pulska Zajednica Talijana - Čirkolo.

Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.

Ostavi komentar

* Slanjem komentara prihvaćate Pravila obrade Vaših osobnih podataka (e-mail i IP adresa). cancel reply