Isprekidana linija označava uskotračnu željezničku prugu Šumber – Plominski Porat, (Josip Orbanić, Istarske željeznice, Zagreb 1996.)

Šumber – Plominski Porat, uskotračna željeznica

Šumber – Plominski Porat, uskotračna željeznička pruga za prijevoz boksitne rude vađene na Vetvi i Šumberšćini koja je bila u funkciji od 1925. do kraja Drugoga svjetskog rata.

Svečano je otvorena 20.VII.1925., a izgradila ju je Società anonima per l’escavo e l’industria di minerali d’alluminio, tršćansko dioničarsko društvo za vađenje i obradu boksita. Sama gradnja bila je povjerena tršćanskoj tvrtki Gherbatz e Forti. Istodobno je otvorena i žičara od Cera do Rapca (Teleferika), a ulagač je bila tršćanska Società anonima mineraria triestina (SAMT) čije je sjedište bilo u zgradi današnje uprave labinskog vodovoda. Osim njih, boksit je na Labinšćini vadila i Società anonima italiana delle bauxiti (SAIB), također iz Trsta.

Pruga je bila duga oko 15 kilometara: započinjala je u šumberskom predjelu Martinačić, prolazila uz Svetu Nedelju te preko sela Stepčići završavala u plominskoj luci, gdje je na labinskoj strani zaljeva bio podignut poseban pristan za utovar boksita, nedaleko od današnjega pristana za ugljen kojim se koristi plominska termoelektrana. Lokomotiva je mogla vući 15 vagona od po tri tone nosivosti, a put od Šumbera do plominske istovarne luke trajao je oko jedan sat. Nakon Drugoga svjetskog rata nije više korištena nego je razmontirana pa danas samo stare razglednice i kameni usjeci u Šumberu i kod Stepčići podsjećaju na njezinu nekadašnju trasu.

Slike


Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.

Ostavi komentar

* Slanjem komentara prihvaćate Pravila obrade Vaših osobnih podataka (e-mail i IP adresa). cancel reply


Literatura

„Lʼinaugurazione dʼuna ferrovia“, LʼAzione, 21. 7. 1925., 2;

Hrvoje Ratkajec, „Prostorni vidici industrijalizacije u Istri od 1918. do 1940.: primjeri razvoja rudarske industrije i industrije građevnih materijala“, Časopis za suvremenu povijest, 46, 2, 2014., 319-339.