Antico da Montona, Andrea
Antico da Montona, Andrea (Andrija Motovunac, A. Starić, tal. Anticho, Antigo, Antiquo, lat. Antiquus de Antiquis), glazbeni nakladnik, tiskar, sastavljač antologija, intabulator, skladatelj (Motovun, oko 1480. – ?, nakon 1539.).
U privilegijima pape Lava X. (1513., 1516., 1517.) naveden je kao "chierico" Porečke biskupije, premda nije sigurno je li bio svećenikom, niti je li pripadao kakvu redu.
Djelovao je u Rimu (1510.–18.) i Veneciji (1520.–21. i vjerojatno 1533.–39.), surađivao s različitim tiskarima, bilo kao sunakladnik ili urezivač tiskarskih drvenih blokova, među kojima su najvažniji Ottaviano Petrucci, Ottaviano Scotto, L. A. i Jacopo Giunta. Osobito je zanimljiva njegova suradnja na izdavanju po dviju knjiga moteta i misa s Andreom Torresanijem 1521., tiskarom hrvatskoglagoljskih knjiga. Sam ili u sunakladništvu i suradnji tiskao je oko 30 glazbenih knjiga.
Uveo je neke novine u glazbeno tiskarstvo. U drvenim blokovima, koje je najčešće sam urezivao, tiskao je čitavu stranicu nota i pripadajućega teksta zajedno. Najčešće je tiskao muzikalije u manjim profitabilnim kvarto-formatima. S druge strane, antologija Liber quindecim missarum (1516.), koju je posvetio papi Lavu X., sadržava skladbe Josquina, Fevina, Moutona i dr. i uopće je prva tiskana muzikalija u velikom folio-formatu.
Istaknuo se kao promotor francuskih majstora na papinskome dvoru (La couronne et fleur des chansons a troys, 1539.). Zbirka Frottole intabulate da sonar organi, libro primo (1517.) prva je tiskana zbirka intabuliranih (prerađenih za orgulje) vokalnih frottola. U zbirci Frottole de misser Bartolomio Trombocino & de misser Marchetto Carra, 1520.) iskazuje se i kao vješt intabulator za lutnju. Sigurno je skladatelj dviju frottola, što ih je uvrstio u svoju antologijsku zbirku Canzone, strambotti, et frottole, libro tertio (1513.), dok za drugih 15 frottola, potpisanih "A. de Antiquis (Venetus)" u Petruccijevim izdanjima, nije sigurno valja li ih pripisati Anticu (iako ima i drugačijih mišljenja: Lovro Županović i dr.).
Kao iskusan glazbenik, a ne samo tiskar, dobro je tekstološki priređivao i u svoje tiskovine uvrštavao privlačan glazbeni repertoar. Neka su djela poznatih europskih skladatelja očuvana samo u njegovim izdanjima. Bio je jedan od najvažnijih glazbenih tiskara svojega doba.
Komentari
Trenutno nema objavljenih komentara.
Ostavi komentar