Cres, Creski zaljev s gradom, (snimio Vladimir Bugarin), 2008.

Cres, otok

Cres, otok u zapadnoj kvarnerskoj otočnoj skupini, uz Krk (406,27 km2), najveći jadranski otok (406,63 km2); Primorsko-goranska županija.

Proteže se gotovo meridijanskim smjerom (NNW-SSE) u dužini od 66 km, od rta Jablanac na sjeveru do rta Suha punta na jugu; najzapadnija je točka rt Prestenice, a najistočnija rt Sv. Damjan. Na otoku žive 3.184 stanovnika (2001.) pa je rijetko naseljen (7,85 st./km2). U prošlosti otoci Cres i Lošinj bili su jedinstven otok, a tek su umjetno prokopanim kanalom kraj Osora nastala dva otoka spojena pokretnim mostom. Danas je područje Cresa podijeljeno između dviju administrativnih jedinica - gradova Cresa i Maloga Lošinja.

Najveće je naselje Cres (2.281 stanovnika, 2011.). Ostala su veća naselja: Martinšćica (129 st.), Orlec (93 st.), Osor (63 st.), Belej (55 st.), Valun (59 st.) i Punta Križa (63 st.). Otok Cres izgrađen je od vapnenaca i dolomita kredne starosti. Sjeverni dio reljefno je viši (Sis, 638 m nadmorske visine; Gorice 648 m nadm. vis.), ima strmu i nepristupačnu obalu; zimi su temperature nešto niže nego u južnom dijelu te prevladava listopadno bilje.

Južni dio otoka znatno je prostraniji i niži, obiluje šljunkovitim plažama, prevladava zimzelena makija, te je gušće naseljen od sjevernog dijela. Obala je otoka razvedena i duga 247,7 km. Zapadna obala prima više oborina, izloženija je vlažnom jugu i maestralu, sunčanija je od istočne, pa je u tom dijelu otoka najveća koncentracija naselja. Istočna je obala sušna i izložena jakim udarima bure (jedino je veće naselje Beli).

Osobitost je otoka slatkovodno Vransko jezero, površine 5,75 četvornih kilometara i zapremine oko 220 milijuna m3 vode pa pitkom vodom opskrbljuje otoke Cres i Lošinj. Razina slatkovodnog jezera je iznad razine okolnog mora, a njegovo dno ispod morske razine na dubini od 74m.

Na otoku obitava više od 70 parova bjeloglavih supova, čija su gnjezdišta od 1986. zaštićena u dvama ornitološkim rezervatima prirode.

Cres je naseljen od prapovijesnoga doba. Iz paleolitičkog i neolitičkoga razdoblja najpoznatije je nalazište pećina Jami na Sredi. Iz brončanog i željeznoga doba potječu mnogobrojna gradinska naselja i grobovi (tzv. tumuli, gromače). U I. tisućljeću pr. Kr. na Cresu su živjeli Liburni, a zahvaljujući svojemu prometnom položaju gl. središte otoka postaje Apsoros (Osor). U I. st. pr. Kr. otokom su zavladali Rimljani (veća naselja: Caput Insulae, Crexa i Apsoros).

U antičkim povijesnim izvorima upotrebljava se za Cres i Lošinj naziv Apsyrtides, koji se zadržao do XVIII. st. Nakon pada Zapadnoga Rimskoga Carstva otokom su nakratko vladali Ostrogoti, a nakon njih Bizant (Cres je u sklopu bizantske teme Dalmacije, a administrativno je središte Osor). Tijekom srednjega vijeka otok su kontinuirano naseljavali Hrvati, a u X. st. bio je u sastavu hrvatske države, o čem svjedoče mnogobrojni glagoljski natpisi (Valunska ploča). Oko 1000. vlast preuzima Venecija, koja, s manjim prekidima, vlada do mira u Zadru 1358. Od tada do 1409. Cres je pod vlašću hrvatsko-ugarskih vladara.

Pod mletačkom je vlašću ponovno od 1409. do 1797. Svoj procvat Cres doživljava u XIX. st., za austrijske uprave, kad je s Istrom bio dio Austrijskoga primorja. Rapalskim ugovorom 1920. pripao je Italiji, a nakon II. svjetskog rata priključen je Hrvatskoj. Nakon II. svjetskog rata otoci Cres i Lošinj bili su dio kotara Pula (do 1955.). Do sredine 1960-ih bio je dijelom kotara Pula, te višestruko povezan s Istrom (gospodarski, politički i upravno).

Poljodjelstvo (maslina, vinova loza), stočarstvo (ovčarstvo) i iskorištavanje šuma bile su osnovne gospodarske djelatnosti stanovništva. Nakon dolaska Venecije na vlast, počinju se razvijati pomorstvo, brodogradnja i ribarstvo (još uvijek s mnogobrojnim ograničenjima). Austrijska vlast potiče brži gospodarski i društveni napredak otoka. Razvija se brodarstvo i brodogradnja, poboljšani su uvjeti života, primjetan je porast stanovništva, naselja gospodarski jačaju te se uspostavljaju stalne prometne komunikacije na moru i kopnu (izgradnja otočnih luka i prvih cesta).

Potkraj XIX. st., zbog sve jačega razvoja parobrodarstva i zbog filoksere, koja je uništila nasade vinove loze, dolazi do krize u gospodarstvu pa se od 1890. bilježi neprekidan pad broja otočnoga stanovništva. To se nastavlja i nakon 1945., pa otok postaje izrazito depopulacijsko područje. U većini unutrašnjih naselja ovčarstvo je i dalje najvažnija gospodarska djelatnost, dok su maslinarstvo i vinogradarstvo bili vezani uz grad Cres, koji doživljava najveći gospodarski napredak. U njemu je 1947. otvoreno brodogradilište, u sklopu kojega je 1966. osnovana djelatnost pomorskoga prijevoza (Creska plovidba), otvaraju se tvornice za preradbu ribe, tvornica trikotaže i uljara.

U 1960-ima izgrađen je vodovod iz Vranskoga jezera, podvodnim je kabelom dovedena električna energija. Glavna otočna prometnica Porozina-Cres-Osor-Mali Lošinj modernizirana je 1968. Time su stvoreni osnovni preduvjeti za gospodarski i društveni preobražaj otoka Cresa. Otvaranjem hotela, autokampova i drugih turističkih sadržaja dolazi do većega razvoja turizma, što pridonosi revitalizaciji ponajviše obalnih naselja, osnaživanju popratnih djelatnosti te zaustavljanju smanjenja broja stanovnika.

Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.


Literatura

Nikola Stražičić, Pomorstvo otoka Cresa: pomorstvo Lošinja i Cresa, Otočki ljetopis, 1980., 3;

isti, Otok Cres, prilog poznavanju geografije naših otoka, ibid., 1981., 4;

Jasminka Ćus Rukonić, Arheološka topografija otoka Cresa i Lošinja, Izdanja HAD-a, 1982., 7.;

„Cres - gdje je i kakav je...”, https://www.cres.hr/cres-gdje-je-i-kakav-je (5. 7. 2024.)

Slučajna natuknica

Cres, naselje