Sopelica, (Mario Buletić, Dario Marušić, Istarski tradicijski instrumenti iz fundusa Etnografskog muzeja Istre, Pazin 2014.)

sopelica

Sopȅlica (svirȁla, šȗrla, piskȁla, vidȁlica, pastȋrska sopȅlica, pastȋrska svirȁla, frȕla, fisʼcioto), aerofono jednocijevno glazbalo s bridom, izrađeno najčešće od drva.

Slična glazbala rasprostranjena su diljem svijeta; u drugim krajevima Hrvatske nazivaju se jedinka, ćurlik, svirala, duduk, svrdonica, fistula, žveglica, slavić, kavela i dr.

Sopelica ima najčešće šest rupa, od kojih pet služi za prebiranje, a šesta za ugađanje pete rupe. Često ima i jednu palčanu rupu izbušenu u ravnini s prvom. Ton joj je slabijega intenziteta. Kako je raspored rupa gotovo identičan rasporedu rupa male sopele (roženice), bio je podsticaj pučkom imaginariju da sopelicu imenom poveže s tim glazbalom.

Nekada se sopelica izrađivala od trstike, bazge ili jasena, a danas od tvrdoga drveta poput klena, masline i drugih. Najstariji arheološki primjerci sličnoga glazbala izrađeni su od kosti. Kroz povijest je sopelica doživljavala razne transformacije. Razmak između rupa i njihov broj bio je različit i s vremenom se mijenjao. Oblik glazbala također se mijenjao, kao i raspored i broj rupa. Današnji je prevladavajući oblik najvjerojatnije rezultat pokušaja imitacije blok-flaute, fenomen inače poznat i u drugim tradicijama. Postoje i dvojnice sopelice, koje je osmislio graditelj glazbala i tradicijski glazbenik Alfo Konović spojivši dvije sopelice u jedno glazbalo. Transformacije su se događale i u načinu sviranja.

Upotrebljava se kao samostalno, solističko glazbalo, a služi i kao osnova za učenje sviranja na sopeli (roženici). Danas su svirači sopelice vrlo rijetki, u čitavoj Istri postoji manje od deset aktivnih svirača. Međutim, u prošlosti je to glazbalo bilo mnogo više u uporabi, osobito u središnjoj i sjevernoj Istri, to jest području na kojem je dvoglasje tijesnih intervala oduvijek imalo tek minimalnu ulogu u tradicijskom glazbovanju. U istarskim muzejima (Pazin, Poreč) mogu se vidjeti razni primjerci ovoga glazbala.

Sopelica je bila izvan interesa stručne i šire javnosti jer nije bila reprezentativna kao roženice (sopele), koje su postale i ostale simbol istarskoga glazbenog identiteta. Tradicijski svirač i graditelj tradicijskih glazbala Drago Draguzet afirmirao je sopelice devedesetih godina XX. stoljeća svirajući ih i promičući na smotrama i festivalima tradicijske glazbe. Repertoar današnjih svirača na sopelici većinom se sastoji od melodija baluna, polke, koračnica, mantinjada i raznih improvizacija.

Poneki svirači sviraju i kante u stilu tijesnih intervala i pritom mrmljaju (njurgaju) uz glazbalo. Ima i primjera da pojedini svirači sviraju i melodije koje tendiraju duru. Neki sopelicu sviraju u kombinaciji s drugim glazbalima poput dvojnica, usne i dijatonske harmonike i sl. Danas se najčešće svira na smotrama i festivalima tradicijske glazbe, a tek rijetko za razbibrigu, što mu je bila prvotna funkcija.

Audio


Balun na sopelici, izvodi Drago Draguzet.

Bodulerski balun, Danijel Vitasović

Komentari

    Trenutno nema objavljenih komentara.


Literatura

Renato Pernić, Meštri, svirci i kantaduri, istarski narodni pjevači, svirači i graditelji glazbala, Buzet 1997.

Mario Buletić, Dario Marušić, Istarski tradicijski instrumenti iz fundusa Etnografskog muzeja Istre, Pazin 2014.

Slučajna natuknica

Devčić, Natko