Lettis, Alberto
Lettis, Alberto, mehaničar, izumitelj, pilot (Pula, 6.VI.1880. – Pula, 21.VI.1939.).
Rođen je u obitelji koja se u Pulu doselila iz Lovrana. Otac mu je bio Giuseppe Lettis iz Lovrana, drvodjelac, a majka Antonia Lusina (Lužina) s Krka. Kršten je kao Giovanni Alberto (Ioannes Albertus).
Uređaj za spajanje željezničkih vagona izumio je 1906. i predstavio ga na međunarodnoj izložbi u Milanu (Esposizione internazionale dei Trasporti e delle Belle Arti al Parco Sempione), gdje je nagrađen zlatnom medaljom. Patentirao ga je 1.III.1908. (Pat. - Nr. 33 847.).
Uz radionicu, otvorio je i trgovinu za prodaju motocikala, bicikala, šivaćih strojeva i gramofona. Bio je biciklist, član Veloce Club Polese. Za savjetnika Međupokrajinske sportske udruge u Trstu (Federazione Sportiva interregionale), koja je okupljala 28 sportskih društava iz Furlanije, Istre, Rijeke i Dalmacije, izabran je 1910.
Poznavao je braću Rusjan, Edvarda i Josipa, konstruktore zrakoplova i pilote. Vlastitim zrakoplovom Blériot XI pohađao je tečaj za pilote pod vodstvom Uga Cagna na uzletištu Comina kod Pordenonea.
Prvi civilni letač u Istarskoj markgrofoviji postao je 4.II.1911., kada je stekao međunarodno priznatu dozvolu zrakoplovnog pilota (br. 7). Kako mu vojne vlasti nisu dopuštale da leti nad Pulom, izložio je zrakoplov, pokretan trocilindarskim motorom Anzani od 25 KS, u hotelu Belvedere.
Lettisov jednokrilac jednosjed, mase 240 kg, mogao je postići brzinu od 80 do 90 km/h te letjeti oko 45 minuta. Imao je raspon krila 8,75 m i duljinu trupa 7,5 m. Javna uzlijetanja izvodio je u Gorici, Ljubljani, Kanfanaru i Poreču, gdje je imao udes s manjom štetom.
Diplomu Österreichischer Aero-Cluba (br. 20) stekao je 2.V.1911., a 29.IX. na letačkom susretu kod Bečkog Novog Mjesta doživio je udes zbog bliskog podleta drugog zrakoplova. Teško je ozlijedio koljeno te uništio zrakoplov pa slučaj završava na sudu. Osim aviona, Lettis je vozio i motocikl te automobil, a 1913. položio je ispit za samostalno upravljanje i nadzor dizelskih i benzinskih brodskih motora. Tijekom Prvog svjetskog rata bio je 1915.-17. vozač K. u. k. (Carskog i kraljevskog) Auto Parka u Kierlingu kod Beča, a nakon prekomande u Pulu radio je kao električar pri K. u. k. Arbeiterabteilungskommandu smještenom na brodu Custoza.
Nakon što mu je 1920. preminula supruga Eufemia Carolina Tedeschi, Lettis ostavlja kćer na brigu njezinim roditeljima i seli se k prijatelju u Rumunjsku. Najprije živi i radi u Constanţi na Crnom moru, potom slijedi Giurgiu, gdje zasniva novu obitelj. Početkom 1930-ih vraća se u Pulu. Tu je preminuo tri mjeseca nakon što se po drugi put vjenčao, 8.III.1939., s Marijom Morosin.
Komentari
Trenutno nema objavljenih komentara.